Psychomotorisme is een discipline die zich richt op de Ontwikkeling van motorische en cognitieve vaardigheden door beweging en fysieke activiteit. Hij Psychomotorisch materiaal die in sessies wordt gebruikt, varieert meestal afhankelijk van de specifieke doelstellingen en de leeftijden van de individuen waarnaar ze zijn gericht. Sommige van de gemeenschappelijke materialen die worden gebruikt in psychomotorische vaardigheden zijn onder meer:
1. Ballen: Ballen van verschillende maten en texturen worden gebruikt om coördinatie, ruimtelijke perceptie en dikke motorische vaardigheden te verbeteren.
2. Colchonetten: Ze worden gebruikt voor bodemactiviteiten, zoals rollen, kruipen of balansoefeningen doen.
3. Aros: De hoepels worden gebruikt om gebieden of limieten op de grond te markeren en kunnen ook worden gebruikt als objecten om lanceringsactiviteiten uit te voeren of als obstakels.
4. Strijkers: De snaren kunnen worden gebruikt om te klimmen, te springen en evenwichtsoefeningen uit te voeren.
5. Kegels en obstakels: Ze worden gebruikt om psychomotorische circuits te creëren die de sprong, balans en coördinatie impliceren.
6. Tunnels en tenten: Deze elementen kunnen worden gebruikt voor activiteiten waarbij kruipen, verstoppen en verkennen.
7. Leien en papier: Ze worden gebruikt voor het tekenen en schrijven van activiteiten, die helpen bij het ontwikkelen van fijne motorische vaardigheden en hand-EO-coördinatie.
8. Symbolisch spelmateriaal: Speelgoed zoals poppen, knuffels en andere objecten die een fantasierijk spel en symbolische weergave aanmoedigen.
9. Muziek en geluiden: Muziek en geluiden worden gebruikt om psychomotorische activiteiten te begeleiden en coördinatie en ritme te stimuleren.
10. Zintuiglijk materiaal: Elementen zoals stoffen met verschillende texturen, zachte ballen, veren en andere objecten die de zintuigen stimuleren en sensorische verkenning aanmoedigen.
Het is belangrijk op te merken dat de keuze van Psychomotorisch materiaal Het hangt af van de specifieke therapeutische of educatieve doelstellingen van elke sessie van psychomotorische vaardigheden en de individuele behoeften van de deelnemers, vooral bij het werken met kinderen in educatieve of therapeutische omgevingen. Bovendien zijn psychomotorische professionals meestal Materialen en activiteiten aanpassen volgens leeftijd en capaciteiten van de personen die ze bijwonen.
Kan psychomotorness zonder materiaal worden verbeterd?
1. Bewegingsspellen: Veel eenvoudige activiteiten waarbij het lichaam wordt verplaatst, kunnen gunstig zijn voor de ontwikkeling van psychomotor. Voorbeelden zijn hardlopen, springen, kraken en tassen geven.
2. Balans games: U kunt activiteiten uitvoeren die het evenwicht uitdagen, zoals lopen in een denkbeeldige lijn, op één voet staan of yoga -oefeningen doen die geen extra apparatuur vereisen.
3. Dans en muziek: Dancing op het ritme van muziek is een uitstekende manier om coördinatie en ritme te verbeteren en vereist geen speciaal materiaal. Je kunt eenvoudige choreografieën maken of gewoon naar het ritme van muziek gaan.
4. Buitenactiviteiten: Buitenshuis spelen in een park of op de patio kan kansen bieden om te rennen, springen, klimmen en verkennen, die allemaal bijdragen aan de ontwikkeling van psychomotorische vaardigheden.
5. Simulatiegames: Spelen om rollen of dagelijkse activiteiten te imiteren, zoals koken, een speelgoedauto rijden of de zorg voor poppen, kunnen een symbolisch spel aanmoedigen en hand-EO-coördinatie en andere vaardigheden ontwikkelen.
6. Adem- en ontspanningsoefeningen: De praktijk van ademhalings- en ontspanningsoefeningen kan helpen de concentratie en controle van bewegingen te verbeteren.
7. Tekenen en schrijven van activiteiten: Oefen tekenen en schrijven in papier met potloden, kleurpotloden of krijt kunnen fijne motorische vaardigheden en hand-EO-coördinatie ontwikkelen.
8. Het volgen van games: Eenvoudige games waarbij een bewegend object betrokken is, zoals het volgen van een bubbel met de look of het vangen van een bal, kunnen de visuele perceptie en coördinatie verbeteren.
Hoewel deze voorbeelden geen gespecialiseerd materiaal vereisen, is het belangrijk.